Foliumzuur heeft een bewezen positieve werking: sinds het in de jaren negentig in bepaalde landen werd toegevoegd aan verrijkte ontbijtgranen is de kans op zekere aangeboren afwijkingen in die landen gedaald. Maar uit recent onderzoek blijkt dat te veel foliumzuur gevaarlijk kan zijn. Het kan de kans op borst- en darmkanker verhogen. U kunt een teveel binnenkrijgen als u een multivitaminepreparaat slikt en verrijkte ontbijtgranen eet. U loopt geen kans op een overdosis als u voedsel nuttigt dat van nature rijk is aan folaat (de natuurlijke vorm van de vitamine), zoals bladgroente, bonen en sinaasappelsap. Pas daarentegen op met verrijkt voedsel, zegt arts-onderzoeker Joel Mason van de Tufts-universiteit. ‘We weten al jaren dat een tekort aan folaat erg ongezond is, maar nu blijkt dat een teveel ook schadelijk kan zijn.’

Meest gelezen in Gezond...

  1. Je lichaam als game
  2. Ga ervoor in 2011
  3. Met het uur GEZONDER

Meer Hints & Tips

Reageer op dit artikel

Naam*
E-mail adres*
Reactie*

Reactie aan de redactie

Verdien € 100 door ons uw bijdrage te sturen!

Wilt u reageren op een van onze artikelen, hebt u een suggestie of een tip voor de redactie? 

Of wilt u 100 euro verdienen met een persoonlijke bijdrage voor een van onze rubrieken, Lachen!, Leven of Op 't Werk?

Stuur uw reactie!