Clustermiddel

Clusterhoofdpijn kan verlammend werken en is moeilijk te behandelen. Maar uit een onderzoek van universiteit Yale blijkt dat kudzu – een klimplant uit Azië – een veelbelovend middel is. Ongeveer 65 procent van de patiënten die het kruid innamen (als pil of als thee) meldde minder hoofdpijn te hebben. Kudzu lijkt geen bijwerkingen te hebben, maar overleg wel eerst met uw arts.

Nieuw medicijn tegen migraine

Het is zeventien jaar geleden dat er voor het laatst een belangrijk nieuw middel tegen migraine op de markt kwam. Nu ligt telcagepant ter goedkeuring bij de Amerikaanse gezondheidsdienst FDA. Specialisten noemen het een doorbraak. Onderzoek wijst uit dat het even effectief is als de veel gebruikte triptanen. Maar telcagepant veroorzaakt geen bijverschijnselen als pijn op de borst en een dichtgeknepen keel. De werking van triptanen is gebaseerd op vernauwing van de vaten. Telcagepant heeft geen effect op de vaten en kan dus een oplossing zijn voor hartpatiënten met migraine.

Een naald in de pijn

Volgens een groot literatuuronderzoek kan het de moeite waard zijn om uw hoofdpijn met (acupunctuur)naalden te bestrijden. De analyse, die gepubliceerd werd door de gerespecteerde Cochrane Library, combineerde gegevens van 33 onderzoeken bij in totaal 6700 patiënten met migraine of spanningshoofdpijn. De conclusie: acupunctuur plus medicatie werkt beter dan medicatie alleen. Van de patiënten die de traditionele Chinese behandeling ondergingen meldde 40 tot 50 procent dat het aantal aanvallen halveerde. Bij degenen die alleen medicijnen slikten was dat 16 procent. (Niemand weet hoe de naalden werken. Onderzoekers ontdekten zelfs dat behandelingen waarbij naalden werden gestoken in plekken die officieel niets met acupunctuur van doen hebben, toch verrassend effectief waren.)

Een kilootje minder pijn

Afslanken bij overgewicht kan migraine verlichten, zo blijkt uit een nieuw onderzoek op basis van metingen bij 21.000 mensen. Dikbuikigen bleken meer kans op hoofdpijn te hebben – in sommige gevallen zelfs 30 procent. Dat zegt nog niets over oorzaak en gevolg, maar het is de moeite van nader onderzoek waard, aldus de onderzoekers.

Geef uw score!
Leuk artikel?Geef een hogere score

Meest gelezen in Gezond...

  1. Je lichaam als game
  2. Ga ervoor in 2011
  3. Met het uur GEZONDER

Meer Hints & Tips

Reageer op dit artikel

Naam*
E-mail adres*
Reactie*

Reactie aan de redactie

Verdien € 100 door ons uw bijdrage te sturen!

Wilt u reageren op een van onze artikelen, hebt u een suggestie of een tip voor de redactie? 

Of wilt u 100 euro verdienen met een persoonlijke bijdrage voor een van onze rubrieken, Lachen!, Leven of Op 't Werk?

Stuur uw reactie!